28 november 2011

Cecilia Malmström utsedd till hedersdoktor

Den 21 oktober utsåg samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet EU-kommissionären Cecilia Malmström till hedersdoktor.

- Jag är enormt hedrad över denna prestigefulla utmärkelse. Min tid vid Göteborgs universitet var några av de bästa åren i mitt liv och jag är stolt att nu kunna titulera mig både doktor och hedersdoktor från Samhällsvetenskapliga fakulteten, säger Cecilia Malmström.

Fakultetsnämnden motiverar sitt beslut med att Cecilia Malmström under hela den tid hon innehaft olika framstående politiska poster visat stort intresse för högre utbildning och forskning i Sverige och speciellt vid Göteborgs universitet. Det var också här hon disputerade i statsvetenskap år 1998. Hennes föreläsningar har varit mycket uppskattade av studenterna.

- Som EU-kommissionär bor och arbetar jag i Bryssel, men jag har kvar mina rötter i Göteborg. Det händer ganska ofta att jag träffar gamla studenter här och jag känner mig så stolt när jag ser hur bra det har gått för dem. Trots att jag inte bor i Göteborg besöker jag så ofta jag kan universitetet. Att prata med studenter är bland det roligaste jag vet och nu ska jag försöka besöka Göteborgs universitet ännu oftare framöver, avslutar Cecilia Malmström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar