5 maj 2011

Effektivare konsumentstöd behövs

En fungerande marknadsekonomi kräver starka och kunniga konsumenter som kan göra medvetna val på en allt mer komplex och global marknad. Tyvärr har dagens konsumentvägledning flera brister. Därför tillsätter jag i dag en utredning om framtidens stöd till konsumenter. Det skriver EU- och konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) på GP debatt i dag. Imorgon besöker statsrådet Göteborg.

Fotograf: Roland Karlsson

1 kommentar:

  1. Äntligen! Hittills har "konsumentbeskyddandet" varit mer än gammeldags, att ”hjälpligt” försöka hjälpa de stackars konsumenterna som råkat illa ut, drabbade av kriminella metoder, utmanande reklam, locktoner och fällor, en omodern skydds- och rådgivningsapparat, som inte hänger med i den marknadsekonomi vi lever i idag. Samtidigt tillåter regeringen att Konsumentverket godtyckligt får eliminera Sveriges enda fristående och obundna konsumentorganisation på grunder som är så godtyckliga att man häpnar och som inte har stöd i direktiven. Svårigheten att engagera konsumenter att själva ta ett större ansvar, gå samman i lokala grupper och på riksplanet agera för konsumenternas sak är enorm, efter årtionden med myndighetsbeskydd. Konsumenterna har inte klart för sig behovet av att bygga upp sin egen organisation, vana vid att myndigheter och vägledare sköter om oss konsumenter, staten har åtagit sig det så vi behöver inte bry oss. Förre statsminister Göran Person sa i en intervju för många år sedan: "Vi har av tradition låtit fackföreningarna sköta konsumentorganiseringen." Lägger ut den exakta texten på vår hemsida i morgon fredag och följer upp med mera avslöjanden under ny rubrik "Konsumentorganisering". Adressen är http://www.konsumentsamverkan.se
    Bengt Ingerstam, ordf

    SvaraRadera